Vilken pump?!

Det här med att välja en ny insulinpump är ju nästan lika svårt som att välja en ny bil! :)
Man vill ha de bästa funktionerna, det snyggaste utseendet, lättaste injektionssetten, enkla menyer mm.....!
Just nu har jag en Animas. De jag har att välja på till nästa gång är en Animas Vibe eller en Medtronic.
Båda kan kopplas upp till cgm mätning.
 
Jag är 90% säker på färgen på pumparna! Om jag väljer en Animas blir det en grön metallik. Väljer jag Medtronic blir det en lila.
 
Det som är till stor hjälp för mig just nu är min kära vän Gisela! :) Hon har Medtronic pumpen och kan därmed berätta för mig vilka fördelar respektive nackdelar den har. Och jag har en större möjlighet att jämföra den med min egen! Vi pratade på telefon igår, 1 tim och 20 min diabetes :) Underbart!
 
Jag hade en Medtronic innan pumpen jag har nu. Jag kan inte minnas annat än att jag var relativt nöjd. När det var dags för mig att välja en ny pump så fick jag den här Animas presenterad för mig, det nya var att den hade färgskärm och injicerade insulinet snabbare än den tidigare. Värt att prova tänkte jag!
Vissa saker är jag mer än nöjd med, andra inte. Vi börjar med det tråkiga!
 
 Animas
Nackdelar:
*Det finns ingen "back knapp", jag måste alltid bläddra längst ner i menyn och trycka på åter för att komma till föregående sida. Det tar onödig tid och är rätt irriterande.
*När jag ska sätta ny nål måste jag vinkla den på ett visst sätt för att den inte ska hamna för ytligt för då kommer inte insulinet fram som det ska.
*Den är lite större/tjockare än medtronics pump
*Långa nålar som används vid injicering 
 
Fördelar
*Injektionssetten är engångsmaterial, jag behöver inte ha någon speciell inskjutare för varje gång jag ska byta nål. Kan vara värt att tänka på om man är på tex jobbet och har glömt insjutaren hemma !
*Den injicerar insulin snabbt
*Vid plåsterlappen på magen finns en genomskinlig ruta precis där slangen går in i magen-där kan man ha koll på om det börjar bli infektioner och kan snabbare häva dessa genom att agera i tid!
*Det finns en funktion som kan vara till hjälp vid kolhydratsräkning. Berättar mer om det i ett annat inlägg, det är så krångligt att förstå. Den hamnar på positiva listan även om jag inte använder den, men den finns!
*Man kan använda vanliga alkaliska batterier i den. Så skulle inte jag vara hemma när batteriet måste bytas kan jag köpa nya på macken. På Medtronic måste man ha litiumbatterier. Dem beställer man hem från apoteket. Litiumbatterierna håller längre, alkaliska måste man byta ut oftare.
*Skärmen är i färg
*Den är väldigt lätt att förstå sig på när den är kopplad till cgm- många viktiga,enkla och tydliga funktioner som är viktiga att läsa av!
 
 
Pumpen från Medtronic
Nackdelar
*Den injicerar små delar av bolusdosen åt gången, det tar ganska lång tid.
*Den är inte i färg
*Man måste ha med sig den berömda "äggkoppen", namnet på injektionshjälpen vart du än är utifall du skulle behöva byta nål.
*Man ska kunna beställa hem engångs injektionsset där det finns en ny äggkopp i varje förpackning, kan vara bra att ha med sig utifall. Men har hört att de inte är så bra, men kan fungera tillfälligt.
*Äggkoppen hakade upp sig för mig ibland
*Det finns ingen chans att se där slangen går in i magen, därmed svårare att upptäcka infektioner mm.
*Endast Litiumbatterier går att använda i pumpen
 
Fördelar
*Den är mindre och smidigare
*Det är kortare nålar
*Det är större chans att nålen/slangen hamnar rätt i magen pågrund av den säkra äggkoppen som du inte behöver vinkla för att skjuta in nålen rätt
*Det finns en enskild kanpp för att backa när man knappar i menyn.
*Det finns en speciell blodsockermätare som skickar över värderna du tar i fingret till pumpen. Det finns vissa fördelar med detta, men jag vet inte så mycket mer, det är värt att kolla upp!
 
 
Jag kan såklart ha skrivt något fel om pumparna från Medtronic, men det som står är vad jag har hört. Det var 4 år sen jag hade en sist, saker kan ha förändrats sedan dess.
 
 
Det är så sjukt mycket tankar i omlopp!
Det är många saker jag skrivit om som verkar vara småpotatis, men för mig är det viktigt!
Det kan vara saker som jag stör mig på som kan vara jobbigt att leva med i 4 år.
Jag funderar vidare...


Kommentarer
Gisela

Skitsvårt att välja! Men jag är helt inkörd på medtronics så det kommer nog behövas mkt för att få över mig till något annat! :P Men en sak ska jag rätta :) Medtronics har också alkaliska batterier, i storlek AAA! Det är den äldsta av våra pumpar som hade det där konstiga batteriet! :P

I medtronics finns det också enkel kolhydratsräkning men inget jag heller använder faktiskt!

Jag älskar medtronics men har ju aldrig använt animas. Det är väl alltid skönare att byta till samma märke man har för att man kan de flesta funktionerna, men bestämmer du dig för någon annan pump så lär man sig säkert snabbt även den!

Hoppas du kan komma fram till en pump som passa dig! :) KRAM!

Svar: Ja det var bland annat batterierna som jag var osäker på! :D Men då vet jag att det inte är några problem med att köpa på affären om det skulle krisa :)
Just det, glömde skriva dit kolhydratsräkningen!
Men på Animas kan man gå in i ett register med olika "produkter" och välja typ apelsinjuice, banan, pasta, flingor mm och ange hur många gram man äter så räknar den ut hur många kolhydrater det är samt hur mycket insulin du bör ta till detta. Det funkar endast om du har lagt in i pumpen hur många g kolhydrater du måste äta för 1 E insulin.
Denna funktion tänkte jag berätta mer om i ett inlägg, men har inte kommit så långt ;)

Ja hoppas verkligen att jag kommer fram till något vettigt! :)
KRAM
Nina

2013-01-11 @ 16:50:17
URL: http://Giselasdiabetes.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0