Felaktigt värde

Igår morse blev jag chokad över mitt höga bs!
Mätaren visade över 17 men jag hade inte alls den känslan i kroppen?! Jag blev först orolig för att jag tappat kontrollen, men jag tvättade händerna och tog ett nytt test i andra handen.
Då visade den på 13.2. Jag kände mig inte så pass hög heller så jag fortsatte ta bs, men eftersom nästa visade på 13.5 så gav jag mig och accepterade läget.
Jag tog extra insulin till frukosten och sen var blodsockernivån under 10 fram till lunch.
 
 
 
Undrar hur det kunde visa 17? Jag hade ju inte tagit i något sött eller annat ätbart eftersom detta test togs innan frukost. Innan testet sminkade jag mig och tvättade nog inte händerna efter det, men lite smink på fingrarna kan väl knappast ändra värdet?
 
 
Jag är glad att jag litade på min kropp och tog ett nytt bs. Hade jag gått på första värdet och pumpat in insulin därefter, hade jag nog fått kämpa emot lågt blodsocker istället.


Kommentarer
Anna S

Hej! Jag har hört nyligen av andra diabetiker att krämer och smink och sånt kan påverka blodsockret att visa högre om man har det på fingrarna.
Så bra att du kollade extra när du misstänkte att värdet på 17 mmol/l var felaktigt.

2013-03-14 @ 22:46:26


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0