Pump med CGM mätning

Kopplade in den nya pumpen och sändaren imorse! :)
 
Det finns så mycket att berätta, vart ska jag börja?!
 
Allt var inte riktigt som jag hade tänkt mig, ett som är säkert... ;)
Jag har ju fått låna en annan insulinpump som har CGM (kontinuelig glukosmätning). En insulinpump är ju inget främmande så den var jag ju förberedd på (fick en rosa!), däremot visste jag inte vad jag skulle ha för förväntningar på tillbehören som sitter fast på kroppen och mäter blodsockret. Det är väldigt svårt att förklara hur sändaren och sensorn ser ut och sitter fast på/i kroppen, jag fotade så ni i alla fall har en bild av den.
 
 
Inga skönhetsbilder direkt, men vill att ni ska se vad jag skriver om..
 
Det var iaf ett stort injektionssett, handsvetten trängde ju igenom bra nog när jag förstod hur sensorn skulle sättas in..Man ska skjuta i en nål+slangen/sensorn med kraft, rakt in i magen. (Jag vet att det låter himla konstigt, men ja, jag är nål och blodrädd. (Diabetes är inte den bästa sjukdomen att råka ut för då direkt! Men vad ska man göra?!)
Jag var sjukt nervös men fick hjälp av min sköterska att sätta den på plats. Inte långt efter vi skjutit in slangen/sensorn i magen så började plåsterlappen färgas röd. Jag blödde sjukt mycket och jag blev yr och mådde illa. Snäll som hon är hämtade hon vatten till mig och jag fick lägga mig ner på britsen några minuter tills det gått över.
Första tanken "Hur fan ska jag kunna fixa det här själv hemma?!"
Som tur är är det en vecka kvar tills den ska bytas ut. (byte var 7:e dag) Det dåliga är att plåsterlappen som sitter runt om redan har börjar släppa, måste ha extra tejp!
 
Nu när allt är inkopplat så kan jag gå in på insulinpumpen och kolla vad jag har i bs. Samt se på ett diagram hur bs har legat under 1h,3h,6h,12h och 24h. Väldigt behändigt att kunna få den överblicken! Då kan jag upptäcka om bs alltid stiger/sjunker en viss tid på dygnet och justera det.
Dock ska jag vara uppmärksam på att värdet inte stämmer till 100% det första dygnet, sändaren och pumpen tar nämligen lite tid på sig att synkas ihop ordentligt. Så jag har tagit bs i fingret under dagen för att kalibrera med pumpen. Pumpen har te visat 3,4 när jag egentligen låg på 7 mm. Så lite extra koll det första dygnet alltså!
Jag har ställt in att pumpen ska larma om blodsockret kommer upp till 15. Den larmar även om blodsockret sjunker ner till 4. Perfekt att den larmar! Då är det bara att kika på pumpen och korrigera bs. :)
 
 
På bilden syns mitt nuvarande bs längst upp till vänster i hörnet, dvs 11.7 (var precis och fikade hos syrran, därav en förhöjning) Pumpen visar ett diagram för mitt bs under de senaste 12 h. OBS, de stämmer inte helt! (Kollade nyss på pumpen och den visada 18, då tog jag bs i fingret och det visade 11. Då kalibrerade jag pumpen och nu visar pumpen 11.7)
Ska bli intressant att se om det är lika svängit imorgon...
 
Vi försökte hinna prata igenom allt som hade med sensorn att göra, men man hinner inte mycket på en timme. Så därför ringde jag supporten nyss. Jag hade ju helt glömt bort att fråga hur jag ska göra vid duschning, ska den kopplas bort och i så fall hur? Fick till svar att den är vattentät så det var inga problem. :)
De är så himla trevliga och proffsiga på supporten, tack  och lov för att de finns! Man kan ringa dem när som helst, de har jour.
 
Det som är jobbigt med sensorn är att ha en till stor sak på magen, som dessutom står ut en cm! Både jag och barnen på jobbet råkar komma åt den titt som tätt, jag hoppas den sitter kvar trots dåligt plåster. Jag måste verkligen tejpa runt ordentligt. 
 
Har hur mycket som helst att skriva och dela med mig av, men nu får det räcka för detta inlägg! :)
Fråga gärna om det är något ni inte förstår, jag är ju så van med alla termer hit och dit och tänker mig inte alltid för! :)
 
 
 


Kommentarer
Karin

Vad jobbigt med en sån utstående sak! Hoppas verkligen att den börjar fungera och visa rätt värden.
Alltså, jag förstår verkligen om du gruvar dig för att byta efter en vecka sen. Jag tror inte jag hade klarat det, men du är tuff! :)
Stor kram och lycka till!

2012-12-13 @ 08:22:30


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0