Från sprutor till insulinpump

När jag fick diabetes, 6 år gammal, hade jag sprutor. Jag började med 3 sprutor om dagen. En på morgonen med snabbverkande insulin som gavs i skinkan, samma insulin till middagen men den togs i magen, och sen en spruta på kvällen med långtidsverkande insulin som gavs i låret.
Det var väldigt noga att jag fick sprutorna på samma tid varje dag, eftersom insulinet bara stannar kvar och verkar i kroppen ett visst antal timmar, sen måste det fyllas på med nytt. Och varje gång jag fyllde på med insulin måste jag äta så att inte blodsockret blev för lågt. Därav alla fasta rutiner när det gällde mat eftersom jag var beroende av mitt insulin.

Jag har haft hur många olika sprutor och insulinsorter som helst, men de jag minns allra starkast är först och främst engångssprutorna. De vanliga, sterila, tråkiga med orange lock! Sedan pennorna, som det finns hur många olika som helst av. Kan inte komma ihåg alla sorter jag haft :)
 
Allt eftersom åren gick och jag började på högstadiet och kom in i tonåren så krävde kroppen mer insulin. Jag var bla tvungen att lägga till en spruta till lunchen. Det var jobbigt. Innan då jag bara hade tre sprutor om dagen så klarade jag mig från att behöva ta dem i skolan. Nu var jag tvungen att visa upp det inför alla eftersom min läkare sa att jag var tvungen att ta sprutan innan maten, men inte före jag hade maten på tallriken framför mig eftersom jag var tvungen att äta direkt efter jag tagit insulinet. Alltså var jag tvungen att ta sprutan vid bordet, bland alla människor. Många undrande blickar!
 
Alla vet nog inte ens vad insulinet har för funktion i kroppen?
Enkelt förklarat så öppnar insulinet upp celler i kroppen så att de kan ta upp socker från blodet och bryta ner det. Får man inte tillräckligt med insulin så stannar sockret kvar i blodet.
 
När det var som värst tog jag 7-9 sprutor om dagen. Det var så fruktansvärt jobbigt, dels för att komma ihåg alla tider jag skulle ha dem plus att jag hela tiden har haft en viss rädsla för nålar. Passande sjukdom man råkade ut för! Än idag räknar jag till tre innan jag sticker, så fruktansvärt obehagligt! Kommer det någonsin gå över??
 
Eftersom det blev så många sprutor om dagen så önskade jag att få en insulinpump, då behöver man bara sticka sig en gång var tredje dag ungefär, vilken skillnad! Så 2004, när jag gick i 8an, fick jag min första pump! Sedan dess har jag haft ca 3 olika sorter, alla med lite olika funktioner och finesser. Är väldigt nöjd med pumpen för det mesta, klart att den kan vara i vägen många gånger, men den underlättar mycket för mig i vardagen :)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0