Insulinpump

Insulinpumpen- min bukspottkörtel!
 
Min pump doserar en liten mängd insulin ca var tredje minut. Jag har själv valt, timme för timme, hur mycket jag vill att den ska pumpa in. Så fort jag äter eller dricker något som påverkar att mitt blodsocker stiger måste jag pumpa in lite extra insulin manuellt så att fler celler öppnar sig och kan bryta ner sockret.

Jag har min pump kopplad till kroppen 24 timmar om dygnet. Jag kan självklart enkelt koppla bort den om jag ska duscha eller liknande, men annars är den på hela tiden. Till och med när jag sover. Då ligger den bredvid mig i sängen. Ibland trasslar man in sig i slangen när man vrider och vänder på sig. Ibland vaknar man av att Björn ligger på den och slangen är så spänd att det känns som om den ska ryckas bort! Ingen höjdare...
 
Jag har inte opererat in något för att kunna använda min pump. Jag sätter bara fast en plåsterlapp med en minimal plastslang som är ca 1,5 ca lång som går in under huden. Jag skjuter fast den med en lång nål och sen drar jag ut nålen medans slangen är kvar. När jag ska byta drar jag bort plåsterlappen och slangen följer med ut. Sen är det bara att placera en ny plåsterlapp med slang på ett nytt ställe på ex magen. Slangen från pumpen kopplar man ihop med den som jag skjuter fast på magen.
Se här!
Slangen som går in i huden.
 
Nålen jag skjuter in slangen med. ca 2,5 cm lång.
Pumpen ikopplad.

På dagarna gömmer jag pumpen i kläderna, jobbigast är det när man inte har några fickor- då får man sätta fast den i bh:n eller nåt. Det allra värsta är på sommaren när man går i bikini, vart fan ska man sätta pumpen då liksom?? Jo man sätter fast den i bikinitrosan och hoppas att den inte tynger ner så pass mkt att trosorna ramlar av! Haha, skämt och sido. :) Antingen får man hålla den vackert i handen, placera den innanför linningen på bikinitrosorna eller så kan man dra på sig några shorts med fickor. När man solar brukar jag ha den liggandes bredvid mig. Det brukar alltid bli sånt fint vitt märke efter plåsterlappen också, ser inte klokt ut :)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0