Gårdagen

Det blev en trevlig kväll igår med vännerna :) Vi åt god mat och fika, drack alkohol (och cola zero varvat för vissa.....) spelade spel och umgicks i flera timmar. Så skönt med en lugn kväll med vännerna :)
Dock var inte jag och blodsockret nå vidare bra kompisar under hela dagen/kvällen.
 
Bs från morgon till kväll:
4.4 Morgonvärde
16.7 Efter städning
13.5 Före promenad
8.9 Efter promenad
17.6 Efter sen intagen lunch samt före cykling till vännerna
15.4 Innan maten, varvade zero med cider
21.4 Efter fikat, när vi spelade buzz, slutade dricka alkohol, 9 Enheter insulin aktivt i kroppen
7.5 Efter två timmar utan sockerintag, fortfarande 5 enheter insulin aktivt i kroppen
7.6 Efter två cider utan att jag tagit insulin till dessa!
4.1 Innan jag skulle cykla hem själv, drack saft
7.9 En halvtimme efter att jag ätit två hårda mackor innan läggdags
8.7 Kl 3.30 Nästan två timmar efter att jag somnat, ställde alarm för att kolla bs att det inte har sjunkit för lågt
7.9 kl 6, vaknade av alarm på mobilen om att ta bs
5.5 kl 10 i morse. Puh....
 
Har nog aldrig haft ett sånt jämt blodsocker under en natt efter alkoholintag som denna. Kul att man får vara med om sånna tillfällen också :)

MEN!
När jag har injektionssettet på höften istället för på magen så märker jag en stor skillnad på insulinets verkningstid! Det kan ta allt från 15-20 min längre från det att jag tar en dos tills dess att den verkligen sätter fart och gör sitt jobb i kroppen om jag jämför med magen.
När jag var liten fick jag lära mig att snabbinsulinet skulle ges i magen eftersom det tas upp snabbare där. Långtidsinsulinet som skulle räcka flera timmar skulle ges i låret eller i skinkan eftersom det inte tas upp lika fort där.
 
Så om jag nu ska spara på magen och inte sticka där så mycket, då måste jag sätta nålen på höften. Det är endast snabbinsulin i pumpen och därav en försämrad upptagningsförmåga på höften.
Är det endast jag som märker av detta problem?!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0