Grymt besviken på min sjuka kropp.

Hur går det till när ni friska ska träna?
Hur mycket måste ni förbereda er innan ni ger er ut på en promenad eller löppass?
Och hur lång tid innan själva träningen drar igång?
Äter ni något före? Efter? I sånt fall hur lång tid före/efter träning?
 
Tänker ni bara att: Jag är sugen på att träna, jag drar ut och springer 5-10 km om en kvart? Käkar en banan när ni kommer tillbaka och så är det ur världen?
 
Är.det.så.enkelt?!
 
 
Igår registrerade jag mig på Shape Up. Man lägger in sin startvikt och vad man har för målvikt så ser man hur många kallorier man får äta per dag och hur lång tid det kommer ta att nå sin målvikt. Under dagen lägger man in vad man äter så räknar den ut hur många kalorier du förbrukat och hur många du har kvar att äta. Sen kan man lägga in träning och dra bort så många kallorier man förbränt mm.
 
Jag var motiverad till detta, trots att jag vet att det kan störa min diabetes. Men redan efter en dag har jag ledsnat. Jag blir konstant låg och måste dricka något sött och äta lite extra, flera gånger om dagen. Kul att lägga till i Shape up? NEJ.
 
Då tänker jag att jag ska träna lite extra så jag får dra bort kallorier.
MEN.
Jag tar gårdagen som ett exempel.
Jag jobbade sent, kom hem och var låg (för andra gången), ingen middag påbörjad och jag kände panik eftersom jag måste relgera insulinet och träna inom en viss tid för att ens hinna under kvällen.
Jag åt fil som jag sockrade lite och slängde på musli. Detta höjer mitt bs hur mycket som helst i vanliga fall. Jag kopplade bort pumpen och bytte om. Väntade ca 20 min för säkerhetsskull, ville att sockret från måltiden skulle hinna börja verka i kroppen. Vi förberedde middagen, stoppade in kycklingfilé i ugnen som skulle bli klar tills jag var färdig med träningen. När jag väl skulle ge mig på löpbandet så låg jag på 5,4 i bs, jag drack ca 1 dl saft.
 
Sen gick jag snabbt/sprang om vartannat i lite mer än 20 minuter, jag kände mig helt slut i kroppen sen det låga värdet innan. Middagen var färdig och det var bara till att äta, jag låg på 6 i bs.
Efter det steg bs till 11 under de närmaste 3 timmarna och det var dags att sova.
 
Jag var upp innan 5 i morse, toklåg! Bara för att jag tränade. I 20 min. Kvällen innan.
 
20. jävla. minuter.
 
 
Idag har jag varit låg 5 ggr.
4ggr var på jobbet.
Jag är extra insulinkänslig idag för att jag "tränade" igår och inte nog med det så har stressen gjort sig påmind.
Jag har suttit ner max 30 min sammanlagt under min 9 timmars arbetsdag, sen har det varit full rulle med lektioner med femmor, fyror och sen fritids.
Det är en sjuk press att vara ensam i en klass när man blir låg. Jag går en säker väg mot medvetslöshet men känner att jag inte kan lämna klassen själva i 15 minuter bara för att jag måste gå och få i mig något sött och bara lägga mig ner och härda ut kroppens alla försvar mot det låga värdet.
Och BAM 15 min innan lunch blir tjejgänget osams och måste hållas kvar och konflikten redas ut.
Ja jag var tvungen att ta detta då eftersom jag inte skulle träffa dem något mer under dagen.
 
Ja jag var så in i helvetes låg till lunchen, åt största lunchtallriken ever och drack två glas mjölk.
Tog 1 enhet insulin 30 min efter lunchen eftersom jag var rädd för en rekyl.
Jag blev låg inom en timme och mitt bs har inte varit över 6 sedan dess.
 
 
Skulle ge mig på löpbandet nu ikväll.
Men.
Ligger på 4,0.
 
Glöm.det.
 
Grymt jävla besviken på min sjuka kropp.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0