När man ska ta sovmorgon

Kom på att jag skulle skriva och berätta hur man gör när man vill ta sovmorgon med pump!
På pumpen finns det olika 24 timmars profiler. Man väljer själv om man vill ha en, två eller flera.
 

Kroppen kräver extra insulin när man tex ska till och vakna på morgonen, därför kan det vara bra att ställa in pumpen på en extra skjuts vid exempelvis kl 6 i vardagsprofilen och kanske kl 8 i helgprofilen. (Har man kvar på kl 6 på helgen så blir i alla fall jag låg inom kort och måste gå upp ganska tidigt och äta frukost fastän det är lördag/söndag)
Jag har endast en profil i min pump eftersom den fungerar bra även på helgerna, bara jag ändrar vilken tid jag ska få extra insulin på morgonen. Det kan vara svårt att komma ihåg att ändra tiden första natten till helgen/natten till måndagen, men det går hyffsat bra.
 
 
 
Det jag saknar i pumparna är att kunna ha olika profiler för mån-tis-ons-tors-fre-lör-sön där pumpen själv känner av vilken dag det är och byter profil automatiskt! För alla arbetsdagar kanske inte ser likadana ut, man kanske börjar olika tidigt på morgonen, äter lunch olika tider varje dag, motionerar vissa bestämda dagar då pumpen automatiskt ändrar basalen innan träning mm.
Det vore skönt att bara kunna glida genom veckorna utan allt för mycket manuella ändringar i basalen, automatik vill vi ha!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0