Basaldos och Bolusdos

I pumpen finns det olika doser med insulin kan man säga. De är BASALDOS och BOLUSDOS.
 
 
Basaldos kallas den dos som pyttsar ut lite insulin var 3:e minut i kroppen under 24 timmar.
Så här ser mitt basalprogram ut:
Jag väljer själv hur mycket insulin jag vill ha i timmen och programerar pumpen efter det.
 
Jag kan se hur många Enheter totalt jag får under 24 timmar, dvs 23.88 E. Det visas överst i rutan.
På natten har jag som minst insulin och just 0.875 E är en väldigt bra dos för jag har bra bs när jag sover.
Under helgerna har jag lagt in i pumpen att den ska börja ge extra insulin vid 8 på morgonen. Kroppen kräver mer insulin när vaknar. Varför har jag dålig koll på.
Sen fortsätter det under dagen med olika doser. Dessa är inställda efter mina någorlunda fasta rutiner på jobbet. Vid 11.30 har vi lunch tex och då ger pumpen mig lite extra insulin.
 
Det jag märkte på alla diagrammen som vi lade in hos sköterskan sist, var att mina kvällsvärden ofta var runt 10-12. Det ville jag få ner och har därför ökat dosen lite på kvällen. Nu ska jag utvärdera och se om det har varit bra. Jag ska bara bli helt frisk och återgå till mina vardagliga rutiner efter magsjukan, jag har inte direkt ätit och rört mig som jag brukar dessa dagar så det vore fel av mig att utvärdera det just nu.
 
 
 
BOLUSDOS kallas den dos med insulin du tar när du tex äter eller tar extra för att få ner blodsockret.
Den kan du ta på många olika sätt!
Normal bolus: Du ger en exakt mängd insulin på en gång genom att gå in i en meny och välja där. Du ökar dosen med 0.05 insulin vid varje tryck. Det är så små mängder som man kan justera med, det kan man inte med sprutor.
Med sprutor kan du reglera med hela och eventuellt halva Enheter åt gången, vilket är 0.5 eller 1.00.
 
 
 
Audiobolus: Du ger den valda mängden insulin på en gång, men genom en snabbknapp. Du behöver inte gå in i menyn för att trycka in den mängd du vill ha. Den ger 0.5 E per tryck. Snabbknappen sitter på sidan där jag har min tumme. Den använder jag mig av ca 90% av alla gånger. Jag kan ha den kvar i fickan och lyssna efter pip som hörs vid varje knapptryckning och sen bekräfta rätt insulindos. Enkelt och smidigt om man inte vill ta fram den vid bordet.
 
 
 
Kombibolus/förlängdbolus
Den här funktionen är till för att kunna fördela insulinet som du vill ta till ex middagen, fast under en längre tid. Det är bra att använda sig utav denna när du äter långsamma kolhydrater eftersom kroppen behöver insulinet under en längre tid då.
Du kan tex välja att ta 5 Enheter och att dessa ska pyttsas ut i kroppen under 0,5 h, 1h, 1,5h, 2h osv...
 
Det finns många bra funktioner i pumpen!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0