Körkortsintyg

Dessa intyg en diabetiker måste ha från allt och alla gör mig galen!
När jag skulle ta körkort var jag (som alla andra diabetiker) tvungen att ha ett godkännande av min diabetesläkare och från Ögonmottagningen. Läkarna måste intyga att mitt Hba1c ligger bra och att jag sköter min diabetes. Ögonläkarna fotar mina ögonbottnar och ser efter om min diabetes har påverkat min syn och om det har bildats några "fläckar" på ögonbottnarna.
När allt är undersökt och godkänt får man intyg som man skickar in till transportstyrelsen.
 
Sedan måste jag fortsätta skicka in intyg från dessa instanser varannat år för att få behålla mitt körkort.
Jag fick ett brev för ett år sedan att jag skulle behöva skicka in intyg under 2013. Vart det brevet är idag har jag ingen aning om, trodde det var bland alla viktiga papper men icke.
Fick ett till brev för någon månad sen där det stod att jag var tvungen att skicka in intygen senast sista feb för att behålla körkortet.
Eftersom jag var till ögonmottagningen i oktober och fotade ögonbottnarna och det visade felfritt, ringde jag till dem och frågade om de kunde skicka intyget direkt. För att göra en lång historia kort så fick jag prata med en riktigt otrevlig kärring som inte fattade vad för intyg jag behövde. Hon bad mig återkomma när jag visste bättre. ?!
Jag vände mig till min diabetessköterska som hjälpte mig att ta kontakt med ögonmottagningen. Hon hade sagt samma sak som jag och den personen hade förstått direkt vad för intyg det handlade om.
Däremot får inte undersökningen vara mer än 2 mån gammal, så min sköterska bokade in mig på ett nytt besök hos dem. Känns värdelöst att behöva ta ytterligare ledigt från jobbet för att åka dit och göra en undersökning som jag redan vet kommer visa bra. Förändringar på ögonbottnarna kommer långsamt, därför gör man denna undersökning vartannat år! Och dessutom brukar de inte påverkas om man har bra Hba1c. Jag har till och med bättre värden nu än i oktober, och nu måste jag göra en till undersökning fastän förrra var felfritt!
Det irriterar mig för det kräver onödig tid och energi!!
Min sköterska har kontaktat min läkare och ska ordna intyg åt mig. Jag tackar verkligen henne för all hjälp, hon är bäst!
 
Jävla intyg!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0