Magsjuk

Jag har varit magsjuk sen i tisdags. Eller ja, det var då det drog igång på riktigt. Jag mådde illa, var hängig och hade ont i huvudet under söndagen till och från. Samma under måndagen mot em/kväll.
Jag är så uttråkad så det finns inte!
Jag ringde till vårdcentralen i morse för jag tycker det är konstigt att det håller i sig så länge. Hon sa att det hade ringt in en annan person igår som verkar ha samma som jag. Den personen hade dragits med detta sen i lördags.
Så ja, magsjuka är det ingen tvekan om sa hon. Jag måste stanna hemma minst 48 timmar efter sista tecken, sen kan jag jobba igen. Det vill säga att detta måste vara sista dagen jag mår dåligt, annars får jag inte jobba på måndag.
Det värsta är att jag vet att jag behövs på jobbet, mer än någonsin. Nu är alla barnen tillbaka från jullov och vi måste lägga nya scheman mm. Det känns förjävligt att vara hemma!
 
 
Jag märker en otrolig skillnad på att ha insulinpump istället för sprutor när jag råkar ut för magsjuka.
När du har sprutor måste du fylla på med nytt insulin vissa klockslag eftersom det gamla tagit slut. Vid dessa tillfällen då du ska ta sprutan måste du också äta. Inte så kul när man är magsjuk, inte sant?
När man har pump så pyttsar den ut en liten mängd insulin var 3;e min så du är aldrig utan din medicin. Du klarar dig utan att äta om det behövs!
Men det är säkert skillnad på sprutorna idag än när jag hade dem, det är 10 år sen sist. Det har ju kommit nya långtidsverkande sen dess tex.
 
 
 
När jag var liten hade jag sprutor och hamnade alltid på sjukhus när jag hade magsjuka. Jag åt inget och var därför tvungen att läggas in med dropp. Jag hatade detta. Speciellt när jag kom upp på mellanstadiet och var tvungen att övernatta där själv utan någon jag kände. Det gjorde mig osäker att inte ha en fast och trygg punkt vid min sida när jag mådde dåligt. Usch, det är inge kul på sjukhus, speciellt inte när man ligger helt isolerad.
 
 
Björn har också varit dålig i veckan, men inte lika som jag. Han känner sig helt frisk och har inte haft några symptom sen två dagar tillbaka. Han är på jobbet nu och helt plötsligt så blev allt ännu tråkigare...
Dessutom ska han och två andra kompisar till oss upp till Hassela ikväll. De har bokat stuga och ska åka skoter hela helgen. Så här hemma blir det galet tomt och tråkigt kan jag tänka mig.. 


Kommentarer
Gisela

Älskar pump! Den underlättar ju alla situationer och framför allt magsjuka! Man får sitt insulin och kan sänka basaldosen tillfället mm! Mår du bättre idag? :/

Svar: Den är underbar! :)Ja jag har inte märkt av några symptom alls än!! Hoppas det håller i sig hela dagen. :D Kram
Nina

2013-01-12 @ 10:31:34
URL: http://Giselasdiabetes.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0