Många förändringar, för mycket på samma gång?

Jag är inne i någon konstig period vad gäller bs. Jag har haft väldigt bra insulindoser på basaldosen på pumpen. Det har inte varit några problem. Det enda vi såg på sjukhuset var att jag skulle öka kvällsdosen lite. Det är nu gjort sedan några dagar tillbaka och helt plötsligt är jag jätte känslig för insulin. Jag gjorde en minimal justering, ökade dosen med 0.025 E. det är så gott som ingenting men ändå reagerar jag till tusen.
 
Jag lärde mig ett nytt sätt att tänka när det gäller bolusdosen (insulinet till maten) när jag var på sjukhuset sist.
Jag var så irriterad över de höga bs värdena som alltid dök upp efter jag hade ätit. Det är fullt normalt att bs höjer sig efter en måltid, men jag blir så otroligt trött av denna höjning.
Jag tar alltid normal bolusdos när jag äter, dvs alla enheter pumpas in på en gång. Min sköterska bad mig prova att ta hela måltidsdosen som förlängd bolus istället, dvs ta ex 5 Enheter fördelat på 30 min eller 1 timme.
Jag provade det samma dag till lunchen i skolan. Tog 5 E till fyra potatisbullar, sylt och mjök, fördelat på 1 timme.
Jag hade 6.4 i bs innan måltiden, 7.4 efter 30 min och sedan 6.3 efter 1 timme. Sen var jag låg efter ytterligare 30 min. Men jag fick det bevisat för mig att det går att göra något åt höjningarna som vanligtvis kommer efter maten! :)
 
Men enda sen dess när jag provat detta sätt att ta insulin blir jag alltid låg låg låg!
Inga höjningar efter maten, men det känns värre att alltid bli låg.
Jag har provat att ta hälften av den normala dosen jag hade valt, men blir fortfarande låg låg låg...
 
Vad ska jag göra?
 
Dock glömde jag att ta insulinet i tid vid lunchen idag, kom på 30 min efteråt att jag inte hade tagit något. Suck! Tog 2 E över förlängd bolus. Låg på 14 när det började och låg på samma under 4 timmar efter. Ovant att vara hög mitt i allt det låga. Men ofta när jag glömt att ta insulinet i tid så kan jag inte ta samma dos som jag hade tänkt fast 30 min senare, då blir jag alltid låg. Varför så känslig? Många andra diabetiker måste ta mer insulin vid sånna tillfällen. Jag vågade inte chansa på mer än 2 E idag, jag var på jobbet och hade inte tid att vara låg.
 
Trött var bara förnamnet..
 
 
 


Kommentarer
Gisela

Det är så jobbigt att vara låg jämt! Har ju lite samma just nu, gått bättre i några i dagar. Men har du testat att ta dubbel bolus då? Om du tar en liten del fördelat över 30 min och kanske 75% direkt? Då kanske di slipper både lågt och högt? No idea. det har man ju tyvärr aldrig innan man testat sig fram med allt.. :O

Svar: Det kanske blir bättre om jag tar det mesta på en gång men ändå har en liten del pyttsandes ett tag till.. Bra, det ska jag prova imorgon!
Jag var så less på högt bs så tidigare ikväll när jag åt jag skorpor och låg på 10 innan, tog jag 2 E och nu sjunker det som en sten. Jag måste lära mig kolhydratsräkning, det här håller inte. Känner mig pressad eftersom min kunskap om detta är noll! Jag har inte tid att lära mig något nytt, inte nu. Däremot måste jag må bra nu, helst igår! Så jag antar att jag måste ge gärnet, nu eller aldrig.
Nina

2013-01-16 @ 21:48:07
URL: http://giselasdiabetes.blogg.se
Gisela

nej usch, känner att jag börjar tappa tålamodet just nu. Det mesta känns tungt med diabetesen nu trots ganska fina värden. Men det är väl så att man ändå alltid kan få jobbiga tankar och bli less även om just bs ligger bra, det är ju så mkt mer än det.. Uäk.

Svar: Känner samma. Tung period!
Nina

2013-01-16 @ 21:49:52


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0