När man måste lämna festen..

Idag fyller min syster Anna 26 år! Grattis! :)
 
Hela familjen var ditbjudna på em/kvällen. Vi fick både middag och fika som smakade fantastiskt gott! Vilken Lyx-måndag!
Kalas är inte direkt en diabetikers bästa vän. Jag har väldigt svårt att anpassa insulinet till det jag äter i vanliga fall, och det blir inte direkt lättare när det är en massa godsaker som serveras :)
Men jag äter det jag vill ha och försöker pumpa in en lagom mängd. Det är säkert lättare om man verkligen kollar bs före och efter man äter något, men jag var lite lat.
Jag tog inget test innan middagen och chansade på en dos jag trodde skulle bli bra. 
Dock kände jag att det var något konstigt vid injektionsstället eftersom det gjorde ont när insulinet kom in i kroppen. Det kändes som om någon stack mig med en nål så fort det injicerades. Kände efter vid plåsterlappen att det var blött och det luktade insulin. För er som inte vet luktar insulin väldigt starkt och äckligt, en doft jag lätt känner igen!
Slutsatsen av detta: Läckande injektionsställe=byt fort, annars fortsätter bs att stiga om inte insulinet kommer in i kroppen.
 
Men jag var inte snabb av mig på att byta. Eftersom vi bor så nära varandra tänkte jag inte släpa med mig någon väska med extra insulingrejer, trodde inte att jag skulle behöva dem ikväll. Tji fick jag! Jag stannade nästan en timme till efter upptäkten innan jag gick hem och bytte injektionsställe. När jag kom tillbaka tog jag ett prov som visade 14.8, jag får skylla mig själv för min slarvighet. Men jag orkade inte vara besatt av siffror och korrigerinsbolusar ikväll! Jag unnade mig en kväll "ledigt", fel val av kväll när det är kalas. Men så är det.
 
 
 
Till fikat serverades tre olika tårtor. Behöver jag säga att min syster älskar att baka? Som tur är, är hon väldigt duktig på det också! ;) Jag fick en väldigt god glutenfri tårta med grädde, marängbotten, mandelspån, blåbär, jordgubbar mm, you name it! Jag tog en tårtbit, trots mitt blodsocker, och pumpade in 3 E. Jag har inte tagit något prov efter detta. Vet inte ens om det nya injektionsstället fungerar egentligen?
 
Så jag antar att jag ska sluta skriva nu och ta tag i verkligheten innan det är dags för sängen.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0