Nyårsdiagrammet!

Firade som sagt nyår hos Therese och Fredrik :) Vi åt trerätters middag där det serverades:
Förrätt:
Toast skagen.
Varmrätt:
Baconlindad kycklingfilé som var fylld med bla fetaost och soltorkade tomater. Till det serverades klyftpotatis, grönsallad, creme fraiche och rödvinbärsgele.
Efterrätt:
Vaniljpannacotta med varma hallon.
 
Allt var jättegott och man behövde inte gå hem hungrig direkt ;)
 
 
Det var riktigt kul att se direkt i pumpen hur mitt bs ändrades under alkoholintaget!
Det steg, såklart, men inte över 21!  Nog för att 21 är högt,
men inte under en sån här kväll där det dricks söta cider mm.
När jag har druckigt förr och endast haft tillgång till att ta bs i fingrarna så har alltid bs varit mellan 20 och HI-
(HI= mätaren kan bara mäta socker över 30, Har du över det visar den HI)
Och ska jag vara ärlig så glömmer jag oftast bort min diabetes när alkoholen väl slår till. Man har så kul och pratar med folk hit och dit.
Jättedumt, jag vet! Men något/några bs under kvällen brukar jag oftast ha. Ibland kommer jag ihåg att ta en extra sväng till väskan och ta ett prov när man ändå ska hämta en till cider typ.
Det jag är sämst på att komma ihåg är att ta insulin till det jag dricker. Och då är det inte konstigt att bs stiger såklart!
Någon/några ggr under kvällen kan det slå en att pumpa in lite insulin och då drar man i med ca 5 E på en gång =mer än vad jag tar till en måltid oftast. Men cider är så sött så 5 E räcker inte så långt.
Men som jag sagt tidigare ska man vara försiktig med att ta för mycket insulin eftersom blodsockret kan sjunka ganska kraftigt under natten då du sover efter festen.

Med hjälp av pumpen denna gång gick det väldigt bra. Jag är nöjd med bs överlag. Det var mycket lättare att ha kontrollen när jag enkelt och smidigt kunde se vad jag hade i bs och vilket håll det var på väg åt. Då korrigerar man det med några knapptryckningar och jag kunde lugnt festa vidare och njuta av kvällen :)
 

Det är väldigt viktigt att äta under kvällen men framförallt innan du går och lägger dig. Då har kroppen lite extra kolhydrater att jobba med och bs sjunker inte lika lätt och blir då mer stadigt när du sover.
När vi kom hem åt vi smörgåstårta, hur gott ;)
 
 
 
Maria, Therese, Jag och Pernilla runt tolvslaget :) Grabbarna sköt raketer :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0