Sjukhusbesök

I måndags var jag till sjukhuset och lämnade tillbaka lånepumpen. Sorgligt!
Sköterskan förde över alla diagrammen och en massa annan information från pumpen till datorn,
väldigt intressant!
Man kunde tex se när jag kallibrerade pumpen med bs mätaren, hur många % bolus samt basal jag tog varje dag (bolus=insulinet jag pumpar in själv, tex när jag äter mm. Basal=det insulin som matas in automatiskt via pumpen under 24 timmar efter de inställningar jag gjort), medelvärde på bs och mycket mer.
 
Som diabetiker är detta så sjukt intressant! Alla värden såg jättebra ut, min sköterska var nöjd med resultaten trots toppar och dalar. Vi utvärderade dem och pratade om hur jag skulle kunna få dem att bli ännu bättre.
 
Under de här tre veckorna som gått med pumpen så har jag lyckats sänka mitt Hba1c, igen!
Från 6.8 till 6.6!!
WOW!
Mäkta stolt!!
Nu när jag har 6.6 i värde motsvarar det att jag har ca 9 i blodsocker som medelvärde.
 
Jag knäppte en bild på Hba1c värden. Så här ser de ut.
OBS jag har skrivit mina Hba1c i gamla värdesystemet eftersom jag tycker det är knepigt att förstå mig på det nya. Jag har 58 i Hba1c, men som ni ser i tablellen så motsvarar det 6.6!
 
 
 
Väldigt suddig bild! Jag har som sagt 58, jag hamnar precis i det röda utanför den gröna markeringen. Mitt nya mål blir att ta mig in i det gröna området!
 
Vi pratade vidare om ny pump också. Min sköterska har kontaktat företaget som gör dessa pumpar som jag lånade och frågade vad kraven var att man skulle få en. De sa att man inte kunde det! Om man inte köper sändaren och injektionssetten själv vill säga. Själva sändaren kostar 3000 kr och sen varje set 120 kr och den byter du en gång i veckan. Upphandlingar mm var inte färdiga så det kunde inte svara på om man någonsin ska kunna få dessa kostnadsfritt. Så just nu har vissa sjukhus köpt in sändare och lånar ut till patienter då och då för att man ska kunna få en bättre bild av sin sjukdom och se hur kroppen fungerar.
Däremot kan jag få beställa hem en ny insulinpump med funktionen att kunna koppla upp sig till en sändare. Så när jag väl får låna en cgm igen så kan jag använda min egen pump och endast låna sändaren samt injektionssetten från sjukhuset.
 
Så nu är valet mitt. Att skaffa mig en sådan pump samt egen sändare? Eller bara pumpen? Eller en annan sorts pump, en liknande som jag har haft förrut?
Jag står i valet och kvalet, ska skriva mer om detta i ett annat inlägg tänkte jag.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0