Step up

Ikväll ska jag träna step up!
Jag har tänkt på detta sen igår och det var det första som dök upp i mitt huvud när jag vaknade. Om det är av lycka eller rädsla kan jag inte avgöra, lite av båda kanske :)
 
Jag mår inte bra när jag tränar. Det var bara en endaste gång under förra terminens träningspass som jag hade bra bs före, under och efter träningen. Den gången var det så sjukt kul och jag orkade hur mycket som helst! Kändes som om jag kunde springa en mil efter passet, sånt sjukt energipåslag!
Så ja, jag förstår alla träningstokiga människor, jag vill också ha den euforiska känslan varje gång utan krångel!
 
Så här ser en dag ut då jag ska träna:
*Jag bör ha så bra bs under dagen som det bara går, för att få bästa start på träningen som möjligt
*Jag måste äta middag ca 1½ timme innan träning. Sen brukar jag göra lite olika med insulinet.
 Ibland tar jag 1 E och låter pumpen mata på som vanligt fram till träningen. Ibland tar jag 2 E och stänger av pumpen helt fram till träningen. Jag brukar ligga på mellan 10-20 i bs när jag börjar träna och då är jag oftast väldigt väldigt trött..
*Jag tränar aldrig med pumpen på, då får jag lågt bs inom några minuter.
*Sen kör vi igång och jag testar bs mellan 8-15 ggr under en timmes pass.
*Jag har en stor flaska med färdigblandad saft med mig. Den brukar vara tom när jag åker hem eftersom bs sjunker konstant under träningen.
 
Så fort träningen är slut kopplar jag på mig pumpen och tar 1 eller 2 Enheter, trots lågt bs. För så fort jag slutar röra på mig så stiger bs. Dels pga av all saft som ligger kvar i kroppen + insulinbrist eftersom jag inte har haft pumpen på mig de senaste 2.5 timmarna.. Så för att kunna stävja den enorma bs höjningen som väntar så måste jag pumpa in extra insulin.
 
Sen består kvällen av att följa upp bs och ta test för att se vilket håll det svänger åt samt justera med insulin när det stiger. Jag måste alltid äta något innan jag lägger mig och även kolla bs under natten. Jag brukar ibland kunna bli låg just på natten efter en träning.
Om man räknar alla timmarna man justerar bs/insulin och testar mm så är det ca 6 tim. Allt för 1 timmes träning. Så nej mina vänner, ibland käns det som om det inte är värt mödan.
 
Hur gör du när du ska träna?
 
Jag uppdaterar senare med resultatet av denna träning!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0