Så lätt att glömma

Jag undrade varför jag legat så högt på morgonen och förmiddagen under mån, tis och ons. Det har legat runt 10-17 varje dag. Antog först att det hade med förkylningen att göra, men helt plötsligt låg jag jättebra i bs när jag vaknade igår, 5.1. Och eftersom jag är mitt i förkylningen så borde bs fortfarande vara högt, därför började jag att tänka ett varv extra.
 
Då kom jag på vad det var.
 
Jag hade glömt bort att ändra vilken tid pumpen skulle börja öka insulindosen från helgen! På helgen ger den alltid extra vid 8 tiden, på vardagarna ska den vara inställd på kl 6! Suck, tänk om jag bara hade tänkt till en extra gång så hade jag ev mått lite bättre om dagarna.
 
Kroppen behöver extra insulin när man vaknar och eftersom jag gått upp ca 2 timmar tidigare än vad pumpen var inställd på, så hann kroppens blodsocker stiga rejält innan insulinet mötte upp och gjorde sitt.
Anledningen till att jag låg så bra igår när jag vaknade (5.1) Var för att jag var ledig och klev upp 8.30 = uppstigning lagom till det att pumpen pyttsade ut extra insulin!
 
 
Trodde att jag skulle vakna med världens bästa bs idag eftersom jag ställde om pumpen till kl 6 då jag skulle gå upp inför jobbet. Men nej. Inatt när jag var upp och öppnade fönstret så knäppte jag loss pumpen, sen glömde jag tydligen att koppla i den igen när jag la mig! Så efter några timmar utan pump och insulin så vaknade jag med ett bs på 22.1. Jag fick inte ner bs under 15 förens till lunchen som åts vid 11.30.

Trött. Huvudvärk. Irriterad. Ont i kroppen. Törstig. Illamående.
Stackar ungar, vilken tråkig fröken de hade att göra med idag!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0