Sjukhusbesök

Jag var som sagt till sjukhuset idag. Jag mådde inte alls bra när jag åkte dit, hade praktiskt taget gråten i halsen. Jag kände att det verkligen har gått uselt med mitt bs på sista tiden och att träningen har skitit sig totalt! Jag har ju en period där jag känner mig oerhört begränsad och där diabetesen har kontroll över mig och inte tvärtom. 
 
MEN!
 
När jag åkte därifrån hade jag världens största leende på läpparna! Herregud vad jag tycker om min sköterska :)
Hon lyssnade in det jag hade att säga, gav mig råd och uppmuntran samt hjälpte mig att ändra i insulindoserna! Bland annat att ändra basaldosen (nå radikalt) eftersom jag hade ca 75 % basaldos och endast 25% bolusdos! Det ska vara ca 50/50.
 
Efter att jag ändrat den blev jag lite orolig över hur det ska påverka mig den sista veckan på jobbet och under semestern. När man ändrar väldigt mycket i doserna är det viktigt att ta mycket bs så att man har koll på vilket håll det sticker iväg åt samt hålla koll på vilka tider som jag har en bra inställning.
Därför frågade hon mig hipp som happ innan jag skulle gå om jag var intresserad av att låna en cgm mätare i några veckor! SKOJAR DU?! frågade jag och sa JA.
CGM mätaren skickar bs direkt till pumpen, så slipper jag ta blodprov i fingrarna hela tiden. Perfekt! Hur enkelt som helst för mig att läsa av diagrammen och göra justeringar där det behövs. Mer konkret kan det inte bli. Dessutom kan jag se hur min kropp reagerar före/under/efter motion!
Jag är så sjukt glad så hela dagen har jag varit full av energi! Mitt bs har legat mellan 5-8 hela dagen!
 
Dessutom var jag helt säker på att mitt HbA1c hade ökat, men det var exakt som förra gången jag var där i januari, dvs 58! Det är ett bra värde, men jag ska försöka att få ner det lite till tänkte jag. Hoppas det går nu med nya basaldosen och motivationen :)


Så nöjd med min nya kompis! Trots att den står ut som fan från magen, men det är det värt! Tisdag v 29 ska det lämnas tillbaka, då har jag bokat ny tid med min ssk för att kolla hur det har gått och om insulindoserna stämmer.
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0