Springtur

Med denna nya galna energi och motivation, styrde jag upp en springtur på 4 km.
Det kändes tryggt när jag hade min cgm som konstant skickade mitt bs till pumpen.
 
Åt middag, tog en enhet insulin, stängde av pumpen i 2 timmar. Låg på 7 i bs då.
Efter 1½ timme gav jag mig ut på en springtur, då hade bs ökar till 13 och pumpen visade två pilar uppåt som betyder att bs ökar i en rasande fart. När jag hade sprungit 3 km hade bs sjunkit till 12 och den visade en pil rakt fram som betyder att bs ligger stadigt. Då tog jag 1 enhet insulin och sprang den sista km hem. Sen gjorde jag lite magövningar mm och när jag var färdig låg bs på 4.4 och var på väg ner. Då åt jag en liten skål med yoghurt och musli. Det fick mitt bs att stiga till 9 (just nu) och en pil visar att den är på väg uppåt fortfarande. Jag har tagit en enhet insulin men tänker ändå sänka basalen procentuellt under natten, annars tror jag att jag blir låg (som vanligt efter en springtur/promenad på kvällen).
 
 
Innan jag gick från diabetesmottagningen fick jag med mig en tub med flytande socker. Min ssk tyckte jag skulle ha den med mig när jag är ute och springer. Om jag tar lite av den under den sista delen av springturen så kanske jag kan häva det låga bs som jag får när jag kommer hem och därmed kunna slippa rekylen som kommer under kvällen.
Just idag pumpade jag ju inte en extra enhet innan den sista km hem, men det var bara för att jag såg att det låg "högt" och att det knappt ändrat sig under tiden jag sprang. Jag mådde lite illa och trodde absolut att det berodde på insulinbristen eftersom jag var utan pumpen i ca 2 timmar. Men men, det är bara att prova sig fram.

 
Jag har fortfarande problem med benhinnorna, om de bara kan sluta krampa och göra ont när jag promenerar fort eller springer.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0