I´m in love!

Är så grymt glad över min nya blodsockermätare! Denna goding fick jag med mig hem från föreläsningen. De sa att den blev godkänd och släpptes på marknaden i onsdags. De delade ut dessa hej villt till dem som ville ha, självklart skyndade jag mig att ta en innan de tog slut!
Är det någonting jag tycker är kul med diabetes, så är det just nya bsmätare, pumpar och annan teknik med smarta funkioner. Jag triggas igång och får ny energi till att ta hand om mig själv :)
 
Kolla in den här! Jag visar den steg för steg vad som händer och vilka val du har när du ska ta bs.
Skitsnygg färgdisplay, liten och behändig, små stickor som kräver lite blod. Tillsätt blodet och du kommer vidare till detta:
 
Registrera om du är fastande (efter nattten exempelvis, eller om det gått x-antal timmar sedan du åt), eller om bs värdet är före eller efter måltid. Det går även att välja "markera inte".
 
Du får fram ditt värde efter 5 sek. Du kan nu välja om bsmätaren ska påminna dig om x-antal timmar att kolla bs igen. Du kan även gå in på alternativ och välja detta:
 
Att lägga till kolhydrater, insulin eller annan notering.
 
Om du väljer insulin, registrera om du tar dosen nu eller när du tog den.
 
Välj sedan vilken typ av insulin du tar.
 
Samt hur många enehter du tar.
 
Du kan också lägga till kolhydrater! Lägg först till tiden.
 
Och hur många gram kolhydrater som du äter/har ätit.
 
Blodsockermätaren är utrustad med USB, plugga in den i datorn och för över alla bs, kolhydrater och insulindoser. Du får ett färdigt diagram!
COOLT!
Jag har dock inte provat detta ännu, men uppdaterar självklart här när jag gör det.
 
Till denna mätare fick vi välja ett skal som ska skydda den extra emot stötar! Hur snygg?! ;)
 
Jag norpade med mig två, kunde inte motstå färgen!
 
Mer info!
Du kan gå in i loggboken och få fram medelvärde på blodsockret, tror det visar under 14 dagar.
 
När du startar upp bsmätaren så får du själv välja vad du anser är ett högt och lågt bs. Den markerar då detta och varnar med stor och orange text om ett såndant värde mäts.
 
Du kan med hjälp av noteringar lägga till vad ditt bs kan bero på. Du kan gå in i mätaren och välja tex: jag mår inte bra, sjuk mm. Det noteras i samband med värdet och visas sedan i din loggbok samt på datorn i diagrammet.
 
På denna mätare finns det en lampa som gör det lättare att ta bs i mörkret. Exempelvis på natten eller när du är på bio. (Hur man slår på den har jag inte luskat ut ännu och jag kommer inte ihåg hur hon visade, jag får läsa i instruktionsboken!)
 
När de visade denna mätare och informerade om alla registreringar av insulin, kolhydrater mm så tänkte jag bara OJ, ska jag hinna/orka göra det varje gång?!
Men som hon sa, det går utav bara farten när man väl har kommit in i hur man gör!
Så JA, jag hinner och orkar!
 
Resultat av en undersökning visar att Hba1c har förbättrats märkvärt tack vare denna mätare. Därför att man får en bättre koll på läget helt enkelt!
 
Mitt tips till er andra diabetiker, skaffa denna underbara mätare ifrån Bayer!


Kommentarer
Gisela

Gud vad jag också vill ha den!! :/ Fick en jätteful och plastik och stor av min diabetes-ssk. Min talar med pumpen så om jag för över pumpen i datorn syns alla blodsocker automatiskt.. Men det där verkar smidigare!!!

Svar: Ja den är väldigt smidig och behändig! Hör efter om du kan få den istället :D
Nina

2013-03-10 @ 11:18:04
URL: http://Giselasdiabetes.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0