Lurad!

Idag serverades en god men väldigt salt gulaschsoppa. När man ätit väldigt salt mat blir man väldigt törstig efteråt. Eller hur?
 
Då vill jag bara nämna att när man har högt blodsocker, så reagerar kroppen så att man bland annat blir oerhört törstig och kan dricka hur mycket som helst. Kroppen klarar inte att hindra överskottet av blodsockret att läcka ut i urinen. Det drar med sig mer vätska och du får vätskebrist = du blir törstig!
 
Jag drack nog en liter vatten de 2 närmsta timmarna efter lunchen och trodde därför att jag hade blodsocker på ca 18-19. Jag tog ett test och det visade på 12! Inte så konstigt att jag trodde på ett mega högt bs med tanke på den oerhörda törst jag kände! Men jag är tacksam över att det inte visade mer än 12. :)
 
Jag ska komma ihåg att alltid ta ett extra test om jag känner mig överdrivet törstig, det behöver inte alltid vara högt!
Det är ju viktigt att veta vad bs är, så man inte tar extra insulin och istället blir låg.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0