Några tips?

Jag har återhämtat mig sedan förra inlägget. Måste dock tillägga att mannen jag träffade är läkare, inte just diabetesläkare men han har "bra" insyn i sina kollegors arbete.
 
Sen kanske jag inte ska lyssna så mycket på vad han säger, i och med att han sagt att han vet hur det känns att föda barn.......
 
Sen tog jag åt mig extra mycket just för att jag är inne i en period med höga bs. Vad jag än gör så ligger jag högt. Speciellt vid lunchtid och på kvällarna. Jag måste in och justera basaldosen men vet inte riktigt hur, lunchdoserna tycker jag framförallt är svåra.
 
Detta är mitt problem:
 
Jag ligger oftast under 10 från morgon-lunch. Men efter lunchen händer det massor!
-Om jag tar en lagom dos insulin till det jag äter, så blir jag hög inom en timme iaf. Och dessa höga värden håller i sig uppemot 2 timmar. Ser jag att det är högt en timme efter lunch och tar mer insulin (ca 1 E) så brukar jag bli låg inom en timme.
-Tar jag en förlängd bolus (samma antal E som vanlig bolus) så blir jag låg inom 2 timmar efter lunchen.
 
Från morgon fram till lunch jobbar jag i en klass, vilket är relativt lugnt och inte så mycket spring.
Efter lunch har jag min rast och sen jobbar jag på fritids där vi är mer aktiva.
Jag ligger oftast mellan 12-18 när jag börjar mitt fritispass och är därmed sjukt trött! Jag vill ha ett bra blodsocker så jag har förutsättningarna för att klara av mitt jobb! Det är svårt att orka finnas till hands för barnen när jag inte mår bra.
 
Eller så blir det så här:
(Jag kan ta gårdagens bs som exempel)
Jag låg på 7 innan lunch, pumpade in 4 E förlängd bolus (80% nu, 20% under 30 min) till maten.
Efter en 1½ låg jag på 9 men hade då närmare 3 E aktiv bolus i kroppen. Jag låg på 5 i bs 15 min senare.
Då stängde jag av pumpen en timme och drack saft.
 
Jag vill lära mig kolhydratsräkning. Alla säger att det gör stor skillnad!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0