Tankar om föreläsningen

Jag var ju på föreläsning i torsdags! Det var väldigt bra och lärorikt, hoppas jag kan gå flera gånger! :)
Vi skulle samlas 17.30 för fika och mingel. Föreläsningen skulle starta 18.00 och hålla på till 19.30, vi var klara 20.10.. :)
Det var fullsatt i salen, det var alltifrån tonåringar upp till pensionärer, alla med typ 1 diabetes.
Jag träffade ingen jag kände, förutom min diabetessköterska och sen Pernilla som jag träffade första gången 2004 då hon hjälpte mig att komma igång med min första pump. Åh vad jag saknar henne, vilken otrolig energi hon ger!
 
Det var ingen fara att inte känna någon där, jag visste att jag iaf hade en sak gemensamt med alla dessa människor och då har man ju givetvis ett samtalsämne att starta med!
 
Men det var så blandade känslor av att komma dit. Man blir så glad och fyller på med ny energi från alla dessa människor man aldrig träffat. Alla vet vad vi går igenom. Inga onödiga förklaringar om vad Hba1c är, vad som är gränsen för högt och lågt bs mm. Det är så intressant att höra någon annans historia och hur den skiljer sig från en annan.
Jag blev glad av att träffa alla, men samtidigt kände jag mig ledsen över att se och höra alla dessa människor lida precis som jag själv gör. Det berör på ett sätt som inte går att förklara.
 
Jag skulle vilja träffa fler diabetiker regelbundet. Just för att samla energi, samtala om saker som är bra eller svårt med sin diabetes mm. Det är otroligt viktigt att få ventilera. Man kanske skulle starta upp träffar i Uppsala där man bjuder in typ 1:or ;) Det skulle vara kul!
 
Jag har ju min otroliga Gisela som jag träffar och pratar med, ett otroligt stöd och en fantastisk vän :)
Vi träffades just på ett diabetesläger när vi var små. Det var väldigt bra att som barn åka dit och träffa andra, att veta att man inte är ensam. Jag menar, jag växte inte upp i närheten av någon annan diabetiker, ingen mer på hela skolan hade det mm. Därför är det väldigt bra att man får chansen att träffa andra.
Det gäller ju alla sjukdomar, man måste få prata med någon som vet hur det är!
 
Jag lärde mig iaf mycket om vad som händer i kroppen när man tränar, både hos friska och hos oss med diabetes. Hur  och när man ska ladda upp med mat och insulin inför en träning och sen göra under natten för att det ska fungera. Vad som händer (med oss typ 1:or) när vi tränar olika tider under dygnet, den bästa och svåraste tiden. Och mycket mer!
Jag skrev ca 3 A4 på föreläsningen och har mycket nyttigt med mig hem :) Eftersom han inte hann gå igenom allt på föreläsningen så ska han maila ut sin Powerpointpresentation till oss som ville. Dels för att komma ihåg allt som sades samt kika vidare på det han inte hann ta upp.
 
Jag fick med mig något kul från föreläsningen, ska visa och skriva om det i nästa inlägg :)
Jag låg på 7 i bs före, under och efter föreläsingen by the way. Det rörde sig inte alls på ca 3 timmar! :)


Kommentarer
Alva

Hej,
vilken fin blogg du har! Roligt att läsa om diabetes och känna igen sig. Jag hade gärna gått på den där föreläsningen om träning, låter superintressant. Det kan ju verkligen vara svårt att matcha doser och mellanmål just när man tränar. Om han mailar ut powerpointsen som du skrev, har du lust att skicka över en kopia till mig? Jag blev verkligen nyfiken på det du skrev om när på dygnet som är bäst och träna och hur man ska göra med mellanmål innan och doser efter. Det vore jättesnällt!
Tack för en bra blogg!

Svar: Tack så mycket, vad glad jag blir att du tycker om min blogg! Det kan jag absolut göra, jag har inte fått mailet än men väntar med spänning. Ja svårt är bara förnamnet, hoppas du får några svar på dina frågor angående träningen när du läser powerpointen :)
Nina

2013-03-09 @ 20:53:59
Alva

Tack vad snällt!

2013-03-10 @ 11:20:40
Gisela

Ja vi har tur som har varandra! <3 Kanske vi kan göra en efterlysning om diabetesfika på forumet på fb? :O hehe om vi vågar.... :P

Svar: Ja varför inte?! :D
Nina

2013-03-10 @ 21:19:28
URL: http://Giselasdiabetes.blogg.se
Lina

Jag var också på den föreläsningen när den var i Malmö i höstas. Superintressant och jag ändrade faktiskt på hur jag gör med mat & insulin vid träning efter att jag varit på den.

Svar: Vad kul! :) Fungerar det bra för dig nu? Och i så fall, vad tränar du och hur gör du innan, under och efter?
Nina

2013-03-14 @ 22:56:54
URL: http://linafina.webblogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0