Träff och sänk.

Jag har haft diabetes i snart 17 år.
Sjukdomen är en stor del av mig, vare sig jag vill eller inte. Därför blir jag fruktansvärt ledsen, arg, besviken när någon kritiserar hur jag sköter den. Jag tar väldigt illa vid mig när någon ska tala om för mig hur jag ska leva och när jag ska dö. Bara för att jag har en sjukdom så betyder det inte att jag alltid har accepterat den.
 
Jag har träffat på många människor som tror sig vara experter på diabetes. Trots att de själva inte lever med sjukdomen. Men tyligen har de så mycket kunskap som de mer än gärna delar med sig av.. ?!
 
De är experter på vad jag får och inte får äta. Jag måste undvika "fel" sorts mat ,godis, kakor, läsk och alkohol. De vet också att jag ska ha rutiner på när jag ska äta, alltid samma tid varenda dag. För då kommer jag må som bäst.
 
De vet också att man ska motionerna från 30-60 minuter varje dag. Allt för att underhålla kroppen och se till att den är stark. För när du blir äldre så kommer du få komplikationer av din diabetes och då är det viktigt att resten av kroppen mår bra och är i form.
 
 
Jag träffade en man ikväll som tydligen var expert.
 
När jag berättade för honom vad mitt Hba1c låg på, så var det tydligen alldeles för högt. Trots att sjukhuset har godkänt det, mer än väl. Jag ligger på 6.6 men han tycker att jag ska sträva mot 4.5.
Han sa att mina höga blodsocker beror på min dåliga kost och brist på motion.
Han sa att det inte är någon konst att hålla blodsockret i shack, bara jag håller mig ifrån det jag inte får äta och dricka.
Han sa att om jag fortsätter med så dåliga värden kommer jag blir lika gammal som han, kanske lite äldre, om jag har tur. Mannen i fråga är 59 år. Han sa "Att dö i förtid av för höga värden är fakta, ingen spekulation" och "Håll dig ifrån fel sorts mat, kakor, godis, läsk och alkohol så kommer du att leva lite längre, det är ju bättre att leva så än att dö i förtid".
 
Mitt svar till honom var:
Nej, jag lever hellre mitt liv här och nu.
 
Att sluta leva, behöver inte alltid innebära att dö.
 

Jag vet att jag inte borde ta åt mig. 
Men det är svårt.
Jag vet ju själv vilket liv jag borde leva för att må som en Gud.
Men jag har inte förutsättingarna för det!

Att få perfekta blodsocker skulle i praktiken för mig innebära:
1. Byta jobb till något jag inte kan bli stressad över. (Eftersom stresshormoner ökar bs) Samt ett jobb som jag har tillgång till min bsmätare 24/7 och tid till att justera värden + tid till att äta rätt och räkna ut en perfekt insulindos.
2. Sluta umgås med mina vänner och famlij över en fika eller på fest. Eftersom jag inte får äta eller dricka något sött som kan påverka mitt blodsocker och omdöme.
3. Att helst bli arbetslös så jag har all tid i världen till att förbereda med att justera insulin och äta rätt inför träning. Samt ta hand om kroppen direkt efteråt och de kommande 24 h då min kropp är extra känslig för insulin då jag precis tömt levern på kolhydratsreserverna.
4. Aldrig stressa eller oroa mig i hela mitt liv.
5. Att aldrig bli sjuk! Herregud, en infektion kan ställa till problem med blodsockret..
And so on...
 
Inte så jävla svårt va?
 
Jag är så jävla trött på min diabetes!
Jag mäktar inte med ett vardagsliv där de ska fungera med jobb, mat och träning.
Jag orkar inte lära mig allt om min diabetes så jag har koll på hur jag ska göra och när.
Därför råkar man ju ut för ständiga misslyckanden som sänker en ner till botten och man orkar fan inte resa sig igen.
Jag gör många dåliga val som påverkar min diabetes. Men jag orkar inte vara duktig och är fan inte stark nog att bara sitta bredvid och titta på när alla andra lever sitt liv.
Diabetesen tar ju aldrig en paus, den vilar aldrig!
 
Jävla sjukdom, Jag hatar dig, försvinn från min kropp!
 
 
Saker som gör mig arg just nu:
1. Folk som hela tiden uppdaterar hur jävla mycket de tränar och hur jävla bra det går. De satsar gärnet på sommar -13 och tränar mer än gärna alla dagar i veckan och dubbelt så hårt.
2. Folk som hela tiden uppdaterar om hur jävla bra mat de äter och hur jävla duktiga de är i köket.
 

Jag mår så jävla dåligt när jag tränar. Både fysiskt och psykiskt. Jag lider över alla justerade insulindoser inför, under och efter träningen och alla dessa timmar man lägger ner på endast 30-60 min motion!
Jag blir så jävla arg när jag ser hur lätt det är för icke diabetiker att äta och träna. Det sticker i ögonen på mig.
Fatta vilken tur ni har!
 
Sen det här med mat. Jag är väldigt dålig på att laga mat men skulle så gärna vilja lära mig mer! Men jag har varken tid eller ork. Min diabetes gör mig så jävla trött efter jobbet, plus att jag kommer hem sent och måste äta mat inom kort. Alltså väljer jag ofta mat som går fort att tillaga. Det finns säkert väldigt nyttig mat som går fort att göra, jag ska bara komma på dem och ta mig an dem.
 
Så mycket klagande.
Men jag orkar inte hålla ihop och måste skriva av mig.
 
Träff och sänk.
 
 
 
 
 


Kommentarer
Gisela

Jag undrar vem denna hemska man är?! Vad har han för rätt att säga åt dig hur du ska leva ditt liv och att sänka din motivation till noll?! Att vi enbart ska bli 59 år?! Kanske om man fick diabetes år 1901. FAN vad arg jag blir, hur kan folk vara så elaka?!

Ärligt talat, vad blir det för liv att knapra morötter hela tiden och vara helt styrd av sin sjukdom. Det blir inte ett värt liv att leva. PLUS att diabetes inte går att styra till 100%. Man står ju där för ofta med facit i hand efteråt just för att exakt alla saker i livet påverkar utgången av en dos..!!

Vill bara säga att du ska skaka av dig det där, men det är säkert inte det lättaste. Jag är själv så upprörd nu att jag inte kommer kunna släppa det i första taget.

Och förresten, kan du inte ge dig själv lite minisemester från diabetesen en kort stund med att släppa pressen, och ta en psykisk paus även om det inte går att ta en fysisk paus..? PUSS!

2013-03-17 @ 05:19:38
URL: http://giselasdiabetes.blogg.se
Gisela

Förlåt, en till kommentar.

Men jag får ont i hjärtat av allas jävla förutfattade meningar hela tiden. Och jag är också så sjukt less på min diabetes nu så allt bara känns kasst. Jag orkar inte längre med all kontroll och att hålla allt uppe. Vill bara släppa all press och vara normal... :/

2013-03-17 @ 05:22:11
URL: http://giselasdiabetesblogg.se
Lina

Usch & fy för sådana människor!! Avskyr det också. De vet ju absolut INGENTING!! Och dessutom även OM man slutat leva normalt och bara levt för att få världens bästa värden (vilket inte ens är ett alternativ för lönt att leva då typ...) så är ju sockervärdena inte konsekventa. Vad som funkar bra en dag kan ju vara rent åt skogen nästa samt allt som man själv inte kan påverka. Det är så sjukt irriterande att folk inte förstår vilket jäkla pusslande det är och att vi kämpar med värden 24/7. "Det är väl bara att ta en spruta", jovisst... Åååh, vad arg jag blir!!!

2013-03-17 @ 18:02:51
URL: http://linafina.webblogg.se
Ulla

Älskade Nina!
Stressa inte sönder dig!
Alla dom som toktränar kommer aldrig bli nöjda oavsett om det är Beach -13. -14. -15..
Du duger som är! Kom ihåg det ...men att röra på sig är bra men låt det komma naturligt!
Kramar svärmor

2013-03-17 @ 19:59:46
Alva

Den där mannen hade ju noll koll! Det finns många sånna och man borde strunta i dem så som man struntar i skräp på gatan. Jag minns att du skrev tidigare att om någon frågade om du inte hade kontroll över din diabetes så frågade du tillbaka om han frågade en cancersjuk människa samma sak. Bra svar på tal! Hoppas att du tänker på annat nu! Och, jag vet inte hur det är för dig men jag har haft nytta av kolhydratsräkning. Ha det fint!

2013-03-20 @ 08:11:41


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0