Första golfen!

I söndags var jag och Björn till golfbanan i Örbyhus. Vi stod och slog några bollar på ranchen och jag blev riktigt sugen på att spela en runda! Banorna hade dock inte öppnat än, men imorgon onsdag så är det dags. Kan tänka mig att det kommer vara en hel del folk där då och under långhelgen som kommer.
 
Innan vi åkte hem åt vi lunch på golfbanans resturang, mycket god mat och i stort sett allt var glutenfritt! :)


Björn har spelat golf i flera år och jag lärde mig förra året då jag tog en kurs och köpte på mig ett golfset mm. Enda sen Björn och jag blev tillsammans har han har tjatat om att jag också ska börja spela, men jag har alltid tyckt att det varit en gubbsport!
Men efter att vi varit och provslagit några bollar så tyckte jag att det var kul och anmälde mig till en kurs. Jag hade delvis rätt om att det är mycket gubbar på banorna, men det är så sjukt många ungdomar och faktiskt en del unga tjejer som spelar också, så jag är inte den första tack och lov ;)
 
Men frågan är om jag ska satsa på golfen i sommar?
Dock är det en väldigt dyr sport, tar väldigt mycket tid och jag har svårt med blodsockret under golfrundorna. Många tror att golf inte är särskilt ansträngande, men man går ganska långt och måste spela i ett visst tempo för att inte vara ett hinder för andra. Sen tar det ju några timmar att gå 9 och 18 hål så man gör av med energi under en ganska lång tid.

Förra året lyckades jag bara att gå två 18 hålsrundor på hela sommaren, mycket på grund av min diabetes. Det är jättesvårt att spela bra golf när man antingen är låg eller hög. Koncentrationen påverkas nå kopiöst!
Jag försökte planera så gott det gick med att sänka insulindosen på pumpen, ha stark saft och macka med mig och ta blodsocker flera gånger under rundan. Men oftast så blev det bara skit av alltihop ändå, både blodsockret och koncentrationen stack alltid i väg åt något håll och jag blev arg hela tiden.
För ja, man tävlar ju faktiskt litegrann mot varandra och självklart mot sig själv! Därför blev jag jämt besviken över att misslyckas, jag spelar inte på samma villkor som de andra!
 
Sen vet jag att även Björn tyckte det var jobbigt med all planering, bs-tagningar under rundorna samt påfyllning av diverse dryck eller mat under spelets gång. Men mest av allt, mina humörsvängingar när det inte gick bra med varken diabetesen eller golfen. Allt detta tar sån tid från själva spelet + att jag inte har samma speltempo som han själv eftersom han spelat i flera år.
Ja vad ska man säga, jag förstår ju honom också. Men jag vet inte hur mycket mer jag kan göra.
 
Trots detta är ju golf väldigt roligt. Så nu återstår det att se om jag fortsätter eller inte.


Kommentarer
Lina

Testa extend kanske? De ska ju hålla blodsockret i upp till nio timmar. Jag mailade diabeteskoll.se och fick ett provpack. Det kan du ju göra och testa. Jag använde dem en gång när jag tränade och det är första gången jag inte behöver ett kexchoklad mitt i :)

Svar: Ja det kan vara värt att prova! Vore ju perfekt eftersom det tar mellan 4-6 timmar att golfa :) Tack för tipset!
Nina

2013-05-09 @ 08:25:33
URL: http://linafina.webblogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0