Vårdcentralen

Herregud vilken tandläkare jag fick igår. Jag var hos henne i 50 (!!! min), mina undersökningar brukar gå betydligt fortare och helt ärligt vet jag inte vad hon höll på med. Efter 25 minuter hade hon bara tagit röntgenbilder och satt tyst och studerade dem på datorn. Så där satt jag. Med dreggellappen och skyddskragen runt halsen. Med öppen dörr så att alla andra patienter och tandläkare kunde kika in på mig där jag satt, till slut var jag tvungen att fråga om jag fick lov att stänga dörren..
Sen var hon inte direkt smidig när hon skulle undersöka munnen och rensa bort lite tandsten, har aldrig haft så ont när jag besökt tandläkaren förrut..! Men efter en lång stund i stolen så kom jag till slut därifrån, bara för att jag talade om för henne att jag var tvungen att anmäla mig till provtagningen innan de stängde.
 
Väl på provtagningen så kände jag mig svimfärdig. Jag hade inte ätit något pga fastan, blev lite stressad över tandläkaren som tog lång tid på sig och kunde inte släppa den där känslan av när nålen trycks in i huden. Jag hatar det. Så vidrigt.
Eftersom jag alltid tar proverna på samma vårdcentral som inte är så stor, så känner de flesta sköterskorna mig och vet att vi brukar gå till ett rum med säng så att jag får ligga ner när proverna tas. Idag fick jag en äldre sköterska som jag inte haft förrut så jag berättade att jag tycker det är riktigt obehagligt och vill gärna ligga ner som vanlig om det finns en säng ledig. Hon var så glad och trevlig och gick för att titta om det var ledigt någonstans, men tyvärr så var alla rum upptagna. Hon tog mig till vanliga provtagningsstolen och bökade runt och fällde ner den så jag skulle kunna ligga mer plant, hon justerade armstödet och gjorde några andra inställningar . Då kommer den sköterska som jag brukar ha, in till oss och började prata med mig, satte sig på huk vid min sida och la sin hand på min arm. Hon sa inget om det när hon kom, men hon hörde att det inte fanns några rum lediga och tog sig då tid att vara med mig under provtagningen.
När jag såg att sköterskans plats var vid min vänstra sida så blev jag nervös, det brukar nämligen inte gå att få ur något ur den armen. Det sa jag till henne men jag såg ju också att det var för trångt för att komma åt högerarmen. Då tittar hon på min vänsterarm och letar upp ett kärl som hon tror ska gå bra, bara jag är villig att ge henne chansen såklart. Hon verkade så lugn och trygg så jag lät henne försöka medans den andra sköterskan satt kvar vid min sida, med handen på mig samtidigt som hon pratade med oss och hjälpte till att assistera vid byte av rör mm.
Tusen tack till dessa två sköterskor! Ni anar inte vilken stor betydelse era handlingar har! Sköterskan som stack mig gjorde ett fantastiskt jobb, det kändes såklart obehagligt som vanligt men hon fick in nålen vid första försöket, utan att gräva runt. Den andra fantastiska sköterskan som tog sig till att sitta vid mig utan att jag frågade, tack!
 
Efteråt satt jag kvar i stolen och pratade med dem en stund, jag kan aldrig resa mig upp och gå därifrån så fort det är färdigt för då ramlar jag ihop. Sköterskan erbjöd mig vatten och kaffe till min medhavda frukost, så snällt :)
 


Kommentarer
Caroline

Hejsan

Läste om ditt besök på Vårdcentralen och jag har precis samma problem med mina blodkärl när de ska ta prover, och det är bara vänsterarmen som de kan sticka i.

Som tur är går jag till en kanonbra Vårdcentral, och jag ber alltid om att få samma sköterska som sticker mig, och det brukar gå bra direkt. Får oxo ligga ner, annars snurrar det för mig.

Caroline

Svar: Vad skönt att det finns fler än jag som har samma symptom! Trots att man är diabetiker och van med nålar så är det en helt annan sak när en annan människa ska sticka och speciellt när det är i armvecket..Vilken tur vi har som funnit bra sköterskor som vet vilket stöd som behövs! :) Tryggheten är superviktig!

/Nina
Nina

2013-11-14 @ 12:12:24
URL: http://jaheca.se/traningochdiabetes


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0