Studie

Igår fick jag ett brev från sjukhuset. Dels en kallelse till min diabetessköterska den 30 maj och sen en inbjudan till att delta i en studie!
 
Syftet med studien är att
-undersöka hur många med typ 1 diabetes som har någon liten kvarstående insulinproduktion över 10 år efter debut av typ 1 diabetes.
-undersöka om kvarstående insulinproduktion, även om den är mycket liten, ger bättre blodsockerkontroll och mindre risk för komplikationer
-undersöka om immunangreppet upphört hos de som har kvarstående insulinproduktion, eller om det finns andra faktorer av betydelse som exempelvis debutålder eller genetiska faktorer
 
Jag tycker sånna här studier är intressanta och jag deltar mer än gärna. Det som krävs av mig är att lämna ett blodprov på 20 ml och fylla i ett frågeformulär kring hur lätthanterad jag upplever att min diabetes är. Efter att blodproverna analyserats kommer några i efterhand att kontaktas för kompletterande blodprov samt genomförande av cgm-mätning under 3 dygn.
 
Någon annan av er som också ska delta i studien?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0