Hba1c och undersökning av kvarvarande insulinproduktion

Idag har jag tagit komp från jobbet, skönt med långhelg! 
Dock hade jag tid hos min diabetessköterska så jag var ändå tvungen att åka in till stan på fm. Men jag behövde ändå köpa lite saker så det gjorde inget.
Under besöket tog vi Hba1c och det hade sjunkit från 64 i slutet av mars till 51 idag! :D
Jag är mäkta stolt och glad, har inte haft så lågt värde på flera år, lägsta jag uppnått är 54 eller 56. Jag har inte ändrat eller gjort något speciellt för att få detta värde, känns helt otroligt att jag kan leva på som vanligt och ändå sjunka till denna nivå!
 
 
 
 
Jag tackade ja till en undersökning som går ut på att mäta om, och i så fall hur mycket, insulinproduktion jag har kvar. Det ska mätas genom blodprov i första hand, sen blir några utvalda till att bära cgm under 3 dygn.
Kändes kul att få veta samtidigt som man kan hjälpa till i forskning.
 
 
Fick lite information om nya tester som ska göras på några patienter på Akademiska sjukhuset, dock ej på mig men det verkade intressant. Det handlar om att placera Betaceller (som finns i bukspotkörteln) i en kapcel under huden och se om det går att leva utan insulintillförsel eller andra starka tabletter som gör att kroppen inte ska stöta bort de inplanterade cellerna. Dock skulle de behöva puffa in lite syre två ggr om dagen så att cellerna överlever i denna kapcel. Nu var detta en väldigt kort och odetaljerad beskrivning på testet som kommer utföras, men jag kommer inte ihåg allt hon berättade :)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0