Kompartments syndrom

Idag läste jag något väldigt intressant på Bolla Diabetestankar på fb. Det var en tjej som skrev att hon hade problem med sina benhinnor (vilket egentligen handlar om att muskeln inte får plats i sitt muskelfack vid ansträngning) , hon fick riktigt ont när hon var ute och gick och sprang. Ibland kom hon inte mer än ett par hundra meter innan hon var tvungen att stanna och vila. Exakt så har jag det också! Det gör sjukt ont! Man känner sig värdelös för att man inte kan ta en helt vanlig promenad utan att behöva stanna och vila benen som håller på att explodera för att det spänner, ilar och gör så förbannat ont!
Det var en annan kvinna som berättade vad detta kallas, Kompartments syndrom. När jag googlade det och läste att det var en vanlig komplikation för kvinnor som levt med diabetes typ 1 under många år så kan jag i stort sett diagnosera mig själv. Det som står i texten är min verklighet! Nu ska jag kontakta min diabetessköterska för vidare utredning.
 
Det intressanta är att jag har beklagat mig över detta hos in dia.ssk förrut, det började för ca 3-4 år sen. När jag var till henne på besök för kanske 1½ år sen sa hon att hon varit på en föreläsning om denna nyligen upptäkta komplikationen så sa hon att allt de berättade stämde med det jag hade talat om för henne! Så ja, hon har nog redan förstått läget med mig så jag hoppas jag kan få opereras för jag står inte ut! Det är ett handikapp som hindrar mig i min dagliga motion som är så pass viktig för mig som diabetiker.
 
Här kan ni läsa mer: http://www.ssdf.nu/tidningen/artikel.php?id=666
 
Så det är nu det händer. Komplikationer efter ett liv med diabetes.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0